PARIS- Tour Eiffel

Co mają ze sobą wspólnego Wielka Rewolucja Francuska i Wieża Eeiffla ?
Organizatorzy Wystawy Światowej z 1889 roku chcąc uczcić stulecie Wielkiej Rewolucji Francuskiej z pośród wielu projektów, pod wielką presją i atmosferze protestów  dokonali wyboru. Ich wybór padł  na stalową  wieżę francuskiego inżyniera Gustawa Eiffla. Wieżę otwarto 31 marca 1889 roku. Miała być rozebrana po 20 latach, ale dzielnie stoi do dzisiaj.  Jej stalowy kościotrup  dniem i nocą straszy w Paryżu usuwając w cień  inne wspaniałości tego miasta. Jest najbardziej rozpoznawalną budowlą miasta, a nie skłamię jeżeli powiem że i całej Francji.
Do czego służy Wieża Eiffla?  W pierwszym rzędzie służy do zwiedzania. Na jej szczyt wdrapało się  już ponad 200 milionów osób. W dalszej kolejności służy jako stojak pod różnego rodzaju anteny inne podobne urządzenia. Właśnie umieszczenie niegdyś na jej szczycie telegrafu bez drutu sprawił że stała się pożyteczna i to przede wszystkim ocaliło ją przed rozebraniem. Wieża służy również do tego by ją co cztery lata  malować. Zużywa się do tego ok. 40 ton farby i 1,5 tysiąca pędzli, bo wieżę maluje się ręcznie. Każda kolejna warstwa farby jest nakładana na poprzednie nigdy nie usuwane stare powłoki. W ciągu ponad 120 lat istnienia Wieża Eiffla kilkakrotnie zmieniała kolor. Na początku była brunatno-czerwona, potem brunatno-żółta, a teraz jest stalowo-brązowa.  Wieża służy również jako piorunochron. Nie było chyba burzy na Paryżem która odmówiła by sobie strzelenia parę razy piorunem razy w to stalowe monstrum.

Obecnie wieża mieści stacją meteorologiczną i nawigacyjną, przekaźniki radiowe i telewizyjne.Na jej tarasach znajdują się też muzeum, poczta, restauracja i sklepy. Budowla ta  przyciągała też od zawsze poszukiwaczy przygód. W 1912 roku pewien krawiec o nazwisku Reichalt, postanowił zostać pionierem lotnictwa i w „latającym” płaszczu swojego pomysłu poszybował  z zawrotną prędkością w dół. Roztrzaskując się u jej stóp, wybił w ziemi kilkunastocentymetrowy dołek.  Rok 1926. Pod wieżą płonie żywcem w swoim aeroplanie dzielny pilot Leon Collot, usiłujący przelecieć między filarami. O setkach innych śmiałków i szaleńców ścigających się na schodach, skaczących w dół, rowerzystach, akrobatach, z braku wiedzy  i miejsca  już nie wspominam.  Wspomnę tylko jeszcze o jednym „śmiałku”. W 1941 roku wizytujący Paryż Adolf Hitler z powodu uszkodzenia wind przez francuzów, musiał zdobywać wieżę po schodach na piechotę. I więcej do Paryża nie już nie zawitał. Windy bez trudu, ruszyły ponownie w 1944, za darmo wożąc na szczyt alianckich żołnierzy.

Na koniec trochę danych technicznych:

-Wysokość: 324 m. Na poziomach 57 m, 115 m i 275 m znajdują się tarasy widokowe. Na pierwsze dwa poziomy można dostać schodami lub windą,  trzeci dostępny jest już tylko windą.
– Na szczyt wieży prowadzą schody o liczbie 1652 stopni.
– Stalowa konstrukcja wsparta jest na czterech kamiennych podstawach które zagłębiają się grunt na głębokość od a 8 do 14m. Każda  z nich ma wymiar 15 na 8 m. Wieża u podstawy zajmuje kwadrat o bokach 125 na 125 m. i  powierzchni 1,6 ha.
– Jej ciężar, razem z betonowymi filarami wynosi około 10 000 ton, lecz równomierne rozłożenie ciężaru sprawia że nacisk na grunt jest porównywalny z siłą nacisku dorosłego człowieka.
– Zbudowana jest z 18 038 metalowych  części i około 2,5 mln nitów.
–   Wysokość budowli, ze względu temperaturę, zmienia się o ok. 15 cm. Jej wierzchołek kołysze się na 6-7 cm, maksymalnie na 12 cm.
-Widoczność z trzeciego poziomu przy dobrej pogodzie dochodzi do 75 km.
– Oświetlenie zamontowane na samej wieży umożliwia zmianę jej wyglądu po zmroku. Na samym szczycie wieży zainstalowano na stałe 2 obrotowe reflektory, które snopem mocnego światła rozcinają paryskie niebo jak latarnia morska.

2 myśli na temat “PARIS- Tour Eiffel

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s